Fluisteren met kinderen met het syndroom van Down

Fluisteren met kinderen met het syndroom van Down

Kinderen met het syndroom van Down zijn kinderen die dicht bij zichzelf leven. Ze voelen wat ze voelen: blijdschap, verdriet, angsten… Alles is heel puur en echt. Kinderen met het syndroom van Down kunnen zichzelf niet anders voordoen dan ze zijn, ze zijn wie ze zijn en daarom zijn het altijd zulke heerlijke kinderen!

Omdat kinderen met het syndroom van Down zo dicht bij zichzelf leven, vinden ze het ook heerlijk om via het fluisteren contact met je te hebben. Ze voelen heel veel aan en ze hebben niets te verbergen, dus je mag alles zien. Wie ze zijn, wat ze voelen, hoe ze denken, noem maar op. Kinderen met het syndroom van Down zijn heel wijs. Ze kennen zichzelf en gaan goed met zichzelf om. Ze accepteren zichzelf en hun behoeften. Fluisteren met kinderen met het syndroom van Down is dus heel erg leuk om te doen en je zult zien dat je gelijk reactie terug krijgt, op wat voor manier dan ook!

Wat kan je bereiken met het fluisteren met deze kinderen:

* Je kunt het eigen (leer- en ontwikkel)tempo van het kind snel ontdekken.

* Je kunt de stemming van het kind aanvoelen.

* Je kunt voelen wat het kind op dat moment zelf nodig heeft.

* Je kunt de oorzaak en de onrust voor de angst- of woedeaanval al vroeg aanvoelen en misschien zelfs ombuigen.

* Je kunt snel het vertrouwen winnen van het kind, omdat het voelt dat je open staat.

* Je kunt rust en vertrouwen uitstralen, zodat het kind zich veiliger voelt.

* Je kunt het kind bespelen met wat hem op dat moment interesseert (want dat voel je aan.)

Je ziet dat de bovenste punten vooral gaan om wat jij voelt bij het kind en de laatste punten gaan over wat jij uitzendt.

Kinderen met het syndroom van Down zijn heel goed te bespelen met sferen, geuren, smaken, warmte en kou en natuurlijk geluiden. Het is ontzettend leuk om hier mee te spelen!

Sferen:

Kinderen met het syndroom van Down houden van feestjes, van gezelligheid, van contact, ven lachen en van grapjes. Kleine plagerijtjes en mopjes doen het goed en jarigen, bruidsparen en pasgeboren baby’s zorgen voor oprechte vreugde. Een lach op jouw gezicht tovert automatisch een lach op hun gezicht en op zo’n moment lijkt ook echt alle narigheid vergeten. Het bewust creëren van een goede sfeer rondom het kind is van groot belang. Een positieve uitstraling en acceptatie van het kind maken al snel dat het kind zich open en vol vertrouwen opstelt.

Geuren:

Met geuren kan je hele leuke resultaten bereiken. Per kind is het natuurlijk verschillend, maar er zijn een paar geuren die het bij iedereen goed doen, bijvoorbeeld:

* De geur van koffie.

* De geur van de eigen dekens of de knuffel.

* De geur van mama (om in slaap te vallen).

* De geur van papa (om je stoer te voelen en actiever te worden).

* De geur van het eten, wanner het wordt bereid in de keuken.

Je kunt hier heel bewust mee werken door bijvoorbeeld op stressmomenten koffie te zetten en in het ziekenhuis een eigen deken mee te nemen.

Smaken:

Smaken zijn belangrijk. Smaken roepen bij veel mensen herinneringen op. Smaken kunnen ook helemaal geen herinneringen oproepen, gewoon omdat je ze elke dag proeft en ze je daardoor een heel vertrouwd gevoel geven. Ook hier kan je mee spelen. Bepaalde smaken thee, een pittige bouillon, even een zuurtje, kunnen kinderen in een andere mood brengen of ze nog even die extra energie geven bij een activiteit die nog afgerond moet worden.

Warmte en kou:

Grote sfeerscheppers zijn warmte en kou. Veel kinderen met het syndroom van Down hebben het nodig om warmte om zich heen te voelen. Zorg daarom voor een goed verwarmde ruimte en warme kleding. Hierdoor creëer je een veiliger gevoel en daardoor staat het kind meer open voor wat jij leren of zeggen wilt.

Dit geldt ook voor de temperatuur van het eten. Het is goed om met iets warms te lunchen en om thee of bouillon te drinken te geven. Kinderen met het syndroom van Down voelen zich dan veel beter dan bij bijvoorbeeld een koude plons limonade.

Geluiden:

Algemeen bekend is natuurlijk de liefde van deze kinderen voor muziek. Het raakt ze en beïnvloedt gelijk de stemming op een positieve manier. Waarom dan deze makkelijke manier niet inzetten om de sfeer positief te beïnvloeden? Zachte muziek op de achtergrond, muziek ter illustratie van het thema waarmee gewerkt gaat worden of iedere dag dezelfde muziek opzetten op een vast moment, bijvoorbeeld onder het koken, maken het leven rustiger, leuker en aangenamer.

Troosten

Troosten is een speciaal onderdeel van het fluisteren. Vooral bij kinderen met het syndroom van Down is troost heel belangrijk. Deze kinderen maken veel mee (denk aan doktersbezoeken en de dingen die ze soms even niet begrijpen). Het volledig mogen uithuilen en getroost worden is nodig om alles te kunnen verwerken.

Troosten is voor alle kinderen (en ook voor grote mensen) het grootste geschenk wat je kunt geven. Het kost tijd en geduld, maar het geeft diegene die getroost wordt het gevoel geliefd te zijn. Dit gevoel, wat op dat moment ontstaat, is een groot en vast basisgevoel dat er voor zorgt dat het kind zelf empathie kan ontwikkelen, liefde zal kunnen geven en anderen op zijn beurt zal kunnen troosten. Iedereen heeft wel een herinnering aan een moment waar op hij goed getroost werd. Wil je goed doen in deze wereld, troost dan totdat het kind helemaal klaar is met huilen.

Alleen een getroost kind kan weer nieuwe leerstof in zich opnemen, kan zich weer ontspannen en kan weer echt lachen. Dit is wat je door bewust en goed te troosten, kan geven.

Kinderen met het syndroom van Down zijn snel van hun stuk. Ze zijn snel verdrietig en snel angstig. Ze zijn zich ten zeerste bewust van hun kwetsbaarheid en voelen sferen feilloos aan. Troosten is dan ook een vast onderdeel van het fluisteren met deze kinderen. Neem dus altijd de tijd om te troosten, ook al komt het meestal ongelegen.

Gedragsproblemen bij kinderen met het syndroom van Down en in het algemeen:

Kinderen met het syndroom van Down zijn weliswaar gevoelige kinderen die snel geraakt zijn, aan de andere kant zijn het ook kinderen die met de juiste zorg en liefde weer snel vertrouwen kunnen krijgen.

In de omgang met andere kinderen komt het probleem naar voren dat kinderen met het syndroom van Down kwetsbaarder zijn. Deze kwetsbaarheid zorgt er voor dat deze kinderen zich toch altijd in een uitzonderingspositie bevinden. Ze hebben extra hulp nodig in de klas, er moet rekening met ze worden gehouden. Deze kwetsbaarheid zorgt er voor dat deze kinderen automatisch extra bescherming nodig hebben tegen pesten. Hoe erg het ook is om dit te moeten zeggen, er zijn nu eenmaal kinderen die kwetsbare kinderen willen pesten. Hier moet zeer alert op gereageerd worden want een kind met het syndroom van Down heeft weinig mogelijkheden van verweer.

Een kind met het syndroom van Down voelt feilloos zijn omgeving aan. Het kind kan zich buitengesloten, heel verdrietig en alleen voelen. Ook kan een kind zich tot last voelen. Kinderen met het syndroom van Down weten dat zij anders zijn en kunnen hier moeite mee hebben. Dit kan zich uiten in plotselinge woedeaanvallen. Wanneer een kind lange tijd in een situatie zit waar niet voldoende rekening met hem wordt gehouden kan het zelfs zijn dat ouders, verzorgers en leerkrachten het kind willen laten testen op verdere afwijkingen, omdat het kind zich boos en onwillig gedraagt. Veel van dit ongewenste gedrag kan met fluisteren (het achterhalen van de bron van de onvrede), met begrip, liefde, acceptatie en een juiste omgeving makkelijk verholpen worden. Ga altijd eerst na wat er in de omgeving speelt: voelt het kind zich onbegrepen, lastig, dom of niet veilig? Dan is het eigenlijk meer dan logisch dat het kind dit gedrag laat zien. Zorg dus altijd eerst voor een veilige omgeving. Pas de omgeving aan het kind aan. Creëer een sfeer van kalmte en ruimte voor groei, geef liefde en troost over een langere periode van rust.

Ook hier is het troosten weer van zeer groot belang. Kinderen met het syndroom van Down zijn goed te troosten. Goede troost geeft kinderen het gevoel dat ze er mogen zijn en dat er tijd voor ze is.

Kinderen met het syndroom van Down zijn ook gewoon kinderen en zij hebben dus ook te maken met de problemen waar andere kinderen onder lijden. Ook de ouders van kinderen met het syndroom van Down kunnen scheiden en een verhuizing of de komst van een broertje of zusje in het gezin kan voor verwarring zorgen. Niet mee mogen spelen, langzamer zijn met je werk op school, even niet lekker in je vel zitten door nieuwe kiezen die door komen, je anders voelen door de naderende puberteit, het hoort er allemaal bij.

Gaat het kind door zo’n lastige periode dan is het goed om begrip te hebben en bij de dagelijkse dingen (bijvoorbeeld op school) de volgende punten in acht ten nemen:

* Het is bij een kind met het syndroom van Down nodig om even rustig uitleg te geven aan het kind alleen. Vertel rustig en op ooghoogte, kort aan het kind wat de opdracht is. Schep daarbij een rustige en opgeruimde sfeer.

Het is vaak nodig om meerdere keren over hetzelfde onderwerp even kort aandacht en uitleg te geven. Neem hier de tijd voor en stel je hier op in.

* Schep een goede sfeer en wees opgewekt, dit is de beste manier om het vertrouwen te krijgen en een goede groeiomgeving te creëren!

* Neem het kind serieus en laat het kind voelen dat het altijd veilig is bij jou. Zo zal het kind altijd met zijn probleem naar jou toekomen. Op deze manier heb jij de kans om te troosten en zo de ballast bij het kind weg te halen. Hierdoor staat het kind weer open voor groei. Troosten hoeft niet lang te duren, vaak is een knipoog, een gulle lach of een aai al voldoende.

* Werk met geuren, met kleuren, met warmte en kou en alle anderen methoden die in dit rapport staan.

* Geef het kind altijd het gevoel dat het er helemaal mag zijn. Sta compleet open voor het kind. Mensen met het syndroom van Down staan namelijk ook helemaal open voor anderen. Zo zijn ze en ze vinden het heerlijk als anderen dit terug doen.

Toepassen van de fluistertechnieken:

Je eigen invloed verspreiden:

Bij fluisteren wordt er natuurlijk gelijk gedacht aan het ontvangen van informatie. Maar ik wil hieronder een klein stukje schrijven over of je misschien ook zelf iets kunt uitzenden.

In het dagelijks leven zenden we bewust en onbewust allerlei signalen uit. Met onze spraak kunnen we duidelijk maken wat we willen en daarmee kunnen we invloed uitoefenen op onze omgeving.

Naast de verbale communicatie bestaat natuurlijk ook de non-verbale communicatie. Voor een deel ben je je hier van bewust en zal je daar op letten, maar er is ook een heleboel non-verbale communicatie waarvan je zelf niet door hebt dat je het uitzendt.

Heel veel dieren, maar ook kleine kinderen en gehandicapten, communiceren juist op dit level. Zij voelen precies aan wat jij zegt omdat ze het uit je non-verbale communicatie halen. Misschien goed om hier ook eens bij stil te gaan staan. Wat zend je uit en hoe kan je bewust signalen op dit niveau uitzenden.

Wanneer je moe bent of even geen zin hebt kom je minder krachtig over. Kinderen en gehandicapten hebben dit onmiddellijk in de gaten. Zodra jij minder krachtig overkomt, voelen kinderen en gehandicapten zich minder beschermd. Het is daarom heel erg belangrijk om altijd een schild of scherm voor je te visualiseren. Een scherm waar alleen liefde en zorg doorheen komt. Er kunnen geen persoonlijke problemen zoals angst, woede, vermoeidheid, etc. door het scherm komen. Elk kind en iedere gehandicapte zal direct dit scherm of schild voelen.

Doordat de het kind wel door heeft dat je moe bent, maar ziet dat jij dat niet laat merken, krijgt het respect voor jou. Terwijl je minder krachtig bent, ben je nog steeds de sterke ouderen of verzorger. Het kind voelt zich hierdoor veiliger!  

Hieronder een oefening voor het bewust uitzenden van een bepaalde sfeer, zoals bijvoorbeeld rust.

Het bewust inkleuren en vergroten van je aura en je kracht:

Ga op een rustige plek ontspannen staan.

Visualiseer jezelf alsof je in een ei staat. Met een open bovenkant. Hierdoor kan alleen het goede bij je komen en ben je beschermd tegen het kwade.

Laat evenwichtigheid en rust van boven via je kruin naar binnenstromen en je hele lichaam vullen.

Kleur het ei waarin je staat in met de kleuren die jij uit wilt stralen en

die bij jou passen.

Probeer je aura nu groter te maken en de kamer er mee te vullen tot in iedere hoek van de kamer.

Probeer af te wisselen met steeds een andere sfeer: Liefde, rust, warmte, vrolijkheid, of probeer eens boosheid. Voel de verschillen.

Probeer het vast te houden als je naar buiten loopt en bijvoorbeeld in de winkel staat. Voel je sterk.

Experimenteer hiermee, ook naar het kind toe. Dit is een hele leuke visualisatie waar je heel veel mee kan.

Het bewust uitzenden van energie:

Misschien vind je deze oefeningen allemaal zweverig klinken maar je moet je bedenken dat je zonder dat je het door hebt altijd al op deze manier communiceert. Kinderen voelen dat veel beter aan. Je kunt dus beter zorgen dat je dit bewust doet.

Stel je voor dat een kind niet wil/kan slapen en jij gaat er naar toe. Als eerste gebruik je de truc van het scherm dat je voor je hebt gevisualiseerd. Je kind ziet jou als krachtig. Daarna vul je de slaapkamer met jouw liefde, rust en warmte. (zie de visualisatie van hierboven).

Nu is het tijd voor de volgende twee stappen. Het leggen van een wolk van rustgevende energie om je kind heen en het overbrengen van rust via je handen waarmee je het kind aanraakt.

Een wolk van energie om je kind heen leggen:

Visualiseer in je buik een plek waarin je je liefde en heel veel rust legt.

Blaas deze liefde en rust als een wolk uit en blaas het verder naar je kind, zodat de wolk om het kind komt te liggen.

Je zult zien dat je kind hier veel rustiger van wordt en meer vertrouwen in je heeft.

Je kind heeft nu de wolk van liefde en rust opgevangen, terwijl het anders een energieveld van jou had opgevangen waarin je zorgen naar buiten kwamen. Daar zou het kind natuurlijk heel anders op gereageerd hebben…

In plaats van het uitblazen van de wolk met liefde en rust, kan je deze energie ook door je handen naar buiten laten stromen terwijl je je kind aanraakt. Ook dit kalmeert en geeft vertrouwen. Het kind voelt liever warmte in jouw handen dan stress.

Zo zie je dat er enorm veel te beïnvloeden is!

Bovenstaande oefeningen zal je moeten trainen. Hoe meer getraind je bent, hoe meer automatisch je dit zult toepassen. Deze oefeningen werken niet als je heel erg moe bent, ziek of heel erg in de stress. Het is daarom beter om deze oefeningen al preventief te gebruiken.

Wanneer je rust in de kamer creëert voordat het kind binnenkomt, dan zal hij dat bewust of onbewust gelijk oppikken.

Omdat deze oefeningen alleen te doen zijn als je zelf vanuit je kracht werkt, is het goed om als ouder of verzorger heel goed voor jezelf te zorgen. Het is goed om jezelf af te vragen hoe je de zorg vol kan houden en hoe je dat wilt gaan doen. Maak om de zoveel tijd een nieuw plan voor jezelf waarin je jezelf geeft wat je nodig hebt om sterk te blijven. Dit is heel erg nodig. Door jezelf gelukkig te maken, maak je het kind gelukkig!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *